Home
Kenniscentrum
Verhalen
Goede zorg leveren d...

De goede zorg van verzorgende IG Danielle

Danielle van Santen succesverhaal - Medicalhunt

Als detachant werken voor Medicalhunt biedt Verzorgende IG Danielle van Santen de kans om de beste zorg te leveren. “Door mijn werk als detachant bij Medicalhunt kom ik op verschillende plekken en blijven mijn ogen openstaan voor andere manieren van werken. Je blijft in mogelijkheden denken en komt niet in een vast patroon terecht.”

“Ik heb vanmorgen gedanst, daar ga ik altijd naartoe. Volgende keer neem ik je mee als er dansen is.” Danielle van Santen gaat dagelijks met een lach op haar gezicht naar haar werk door cliënten zoals Kees. Soms uit zijn liefde zich in een uitnodiging om te dansen en soms in een serenade. “My sunhsine, my only sunshine”, zingt hij vol overgave voor haar. Danielle lacht van oor tot oor: “Dit is toch heerlijk?”

Alhoewel Kees al ver in de tachtig is en behoorlijk wat dingen door elkaar begint te halen zweeft Danielle altijd ergens aan de oppervlakte van zijn herinnering. “Vanmorgen zat ik bij het station. Drie kwartier zitten wachten en geen Danielle. Ik had je wel verwacht.” Later vertelt Danielle dat Kees vroeger conducteur is geweest. Vroeger was het voor hem dagelijkse kost om ’s morgensvroeg als één van de eersten op het station te zijn. Nu loopt hij iedere ochtend als één van de eersten rondjes door de gangen van het verzorgingshuis St Elizabeth.

‘Billen wassen is toch vies?’

Tien jaar geleden zette Danielle de stap om de zorg in te gaan en door mensen zoals Kees doet ze het nog steeds met veel plezier. “Vroeger dacht ik: de zorg? Dat ga ik toch nooit doen? Billen wassen enzo, dat is toch vies?” Om het beroep toch een eerlijke kans te geven nam Danielle een vakantiebaantje in de zorg. “Na drie of vier maanden ging ik er nog steeds met plezier heen. Misschien was het dan toch wel wat voor me. Ik solliciteerde voor de opleiding Verzorgende IG, werd aangenomen en ben sindsdien nooit meer de zorg uitgegaan.”

De uitspraak ‘Ik probeer het gewoon uit’ vormt een rode draad door de carrière van Danielle. Na een tweejarige opleiding kwam ze als VIG’er bij Woonzorg Flevoland te werken. Haar toenmalige collega was gedetacheerd door Medicalhunt. Hij bracht Danielle op het idee om voor Medicalhunt te gaan werken. “Ik was niet direct op zoek naar iets anders, maar mijn collega overtuigde me om het gesprek met Medicalhunt aan te gaan. Ik dacht: een gesprek kan nooit kwaad. Tijdens het gesprek werd me de vraag gesteld: ‘Waarom doe je het niet?’ Toen dacht ik: waarom ook niet? Dat is nu drie jaar geleden.”

Danielle en Kees - Medicalhunt

‘Kees, die maakt het hier écht leuk’

Achter iedere ‘waarom niet?’ verschuilt zich een ‘waarom wel?’. “Werken als detachant geeft mij de kans om meer rond te kijken, meer mee te maken, meer te kijken naar wat ik echt leuk vind en daarbij ook te onderzoeken wat me niet bevalt.” Hier is Danielle tijdens haar werkzaamheden bij Medicalhunt wel achter gekomen. “Ik heb drie maanden in de thuiszorg gewerkt en dat vond ik verschrikkelijk.” Haar thuiszorgavontuur eindigde nadat haar contract afgelopen was. Hierna had ze de vrijheid om voor een andere zorginstelling gedetacheerd aan het werk te gaan. Na een periode in Hilversum en daarna Amsterdam kwam ze bij het St Elizabeth in Amersfoort terecht. “Ik werk hier nu al twee jaar en heb het naar mijn zin. Er zijn altijd dingen waar je tegenaan loopt, maar het is leuk hier. Mensen zoals Kees, die maken het hier écht leuk.”

De woorden zijn net haar mond uit en hij komt de hoek om, alsof hij stond te wachten tot hij zijn naam hoorde. “Je weet het hè”, zegt hij. “Ze is een hele lieve meid, ik wil haar houden.” Om haar naam te onthouden heeft hij er een rijmpje van gemaakt: ‘Danielle moet je bellen’. Hij gaat verder met zijn zoveelste ronde door de gangen. “Waar is je rollator?” vraagt Danielle als hij wegloopt. Hij draait zich om en zegt: “Op de kamer. Wat dan? Wil je hem hebben ofzo?”

Emotionele afstand

Een baan in de zorg komt met de nodige uitdagingen. Danielle werkt op een afdeling met dementerende ouderen, waarvan sommige psychische problemen hebben en agressief gedrag vertonen. “Ik vind het lekker dat de autorit terug naar huis veertig minuten duurt, want dan kan ik het loslaten. Als ik thuis ben heb ik het verwerkt.” Haar verwerkingsproces bestaat onder andere door keihard mee te zingen met de radio.

De balans tussen een emotionele afstand bewaren en een persoonlijke aanpak probeert Danielle in haar werk te behouden. “Ik kom hier om voor de ouderen te zorgen omdat ze dat zelf niet meer kunnen. We moeten de cliënten behandelen alsof het je eigen familie is. Niet het gevoel, zoals het medelijden of het verdriet, maar je moet wel denken: wat zou ik willen als mijn moeder hier zou zitten?”

"Ik ben direct en wind er geen doekjes om. Als detachant heb ik meer de vrijheid om kritisch te zijn, uiteindelijk draagt dat bij aan het leveren van goede zorg."

Goede zorg leveren door Medicalhunt

Goede zorg leveren staat bij Danielle op nummer één. Werken als detachant bij Medicalhunt biedt haar die kans. “Als mensen te lang op dezelfde plek zitten raken ze gehospitaliseerd. Ze doen altijd hetzelfde op dezelfde manier en kunnen daar niet meer van afwijken. Door mijn werk als detachant bij Medicalhunt kom ik op verschillende plekken en blijven mijn ogen openstaan voor andere manieren van werken. Je blijft in mogelijkheden denken en komt niet in een vast patroon terecht.”

“Ik ben een vast gezicht voor de cliënten, maar ik heb niet de druk en het gevoel dat ik hier vastzit.” Vrijheid en het gevoel van onafhankelijkheid zijn voor Danielle niet alleen belangrijk voor zichzelf, maar ook voor de kwaliteit van de zorg die ze levert. “Ik hoor bij het team, maar ik sta er tegelijkertijd iets buiten dus ik ga makkelijker naar de manager om een fout aan te geven. Ik ben direct en wind er geen doekjes om. Als detachant heb ik meer de vrijheid om kritisch te zijn, uiteindelijk draagt dat bij aan het leveren van goede zorg.”

Toegankelijk en een persoonlijke aanpak

De drempel om naar de manager te stappen is minder groot, maar dan komt de volgende uitdaging: leidinggevenden vinden. “Ik weet hier niet wie de directeur is, of de manager van de manager.” Voor Danielle is toegankelijkheid belangrijk in haar werk, iets wat ze aan Medicalhunt kan waarderen. “Ze staan altijd voor me klaar. Als mijn recruiter druk is, kan ik bij iemand anders terecht en desnoods bij de directeur, de lijn is heel kort.” Bij toegankelijkheid komt een persoonlijke aanpak kijken. “Als je voor een werkgever werkt krijg je snel het gevoel dat je een nummer bent, dat heb ik bij Medicalhunt helemaal niet.”

Wil jij ook de beste zorg leveren en een persoonlijke aanpak? Wij denken graag met je mee. Neem contact met ons op, wij helpen je verder!