Na jaren werkzaam te zijn geweest in de biologische sector, maakte Marc Kamphuis de overstap naar de zorg. Bij Klein Geluk richt hij zich nu op capaciteit en planning. Een flinke verandering, maar vooral een uitdaging die hem opnieuw de kans geeft om maatschappelijke impact te maken.
Toen de vacature bij Klein Geluk voorbij kwam, was Marc direct geïnteresseerd. Niet per se omdat hij de zorg als sector had uitgekozen, maar vanwege de functie en de uitdaging die erin lag.
“Eigenlijk heb ik niet specifiek gekozen voor de zorg, maar voor de rol. Wat voor mij altijd belangrijk is geweest, is werken voor organisaties die er toe doen. Met impact. Dat was zo bij mijn vorige werkgever en dat is nu niet anders.”
Die impact vindt hij in de zorg misschien wel sterker terug dan ooit. Je werkt dagelijks aan iets dat direct invloed heeft op mensenlevens. Dat geeft betekenis.
De overgang van een zakelijk gedreven werkomgeving naar een zorgorganisatie was niet vanzelfsprekend.
“Het was echt een reis. In mijn vorige functies was ik vooral bezig met structuren en zakelijke processen. In de zorg draait alles veel meer om de mens, de softe kant. Dat was even wennen.”
Toch ervaart hij dat juist als verrijking. “Ik heb nu de balans gevonden tussen zakelijkheid en mensgerichtheid. Als manager coach en faciliteer je je team, zodat zij hun werk goed en met plezier kunnen doen.”
De grootste verschillen tussen zijn oude en nieuwe wereld liggen volgens Marc in de continuïteit. In zijn vorige werk kon hij besluiten om iets pas de week erna op te pakken. In de zorg kan dat niet. "Hier gaat het werk 24/7 door, voor cliënten en bewoners.” Ook de cultuur noemt hij wezenlijk anders. “Zorg doe je met je hart. Medewerkers stoppen er hun ziel in en nemen dat soms ook mee naar huis. Dat vond ik indrukwekkend om te zien.”
Wat hem het meest verraste, is de houding van zijn collega’s. “De mentaliteit is echt hands-on. Mensen wachten niet af, ze pakken dingen meteen aan. Dat vind ik ontzettend positief.”
Ondanks de warme en menselijke cultuur ziet Marc dat structuur en zakelijkheid onmisbaar blijven. “Uiteindelijk moet er voldoende capaciteit zijn om de zorg te leveren. Daar ben ik dagelijks mee bezig. Mijn ervaring vanuit de overheid helpt daarbij: processen, structuur en ook grenzen stellen. Juist om medewerkers te beschermen en de kwaliteit te bewaken.”
Binnen Klein Geluk vervult Marc meerdere rollen, zo stuurt hij het capaciteitsbureau aan en begeleidt een flexpool van zo’n 80 medewerkers.
“Ik heb een fantastisch team dat ik coach om veel zelfstandig te doen. Daardoor houd ik zelf ruimte om projecten te trekken en vooruit te kijken.”
Eén van die projecten richt zich op de pieken in de zorg. “De vraag wordt groter, terwijl er minder zorgmedewerkers zijn. We zijn bezig met manieren om met hetzelfde aantal mensen toch dezelfde kwaliteit te leveren. Ik ben er trots op dat we daar samen oplossingen voor bedenken.”
Over de samenwerking met Medicalhunt is Marc enthousiast. “Zeer prettig. Er is goede connectie met Guido en de planners schakelen snel. Wat ik waardeer, is dat Medicalhunt verder kijkt dan morgen. We hebben gesprekken over hoe we samen bouwen aan de toekomst.”
Detachering speelt daarin een belangrijke rol. “We letten natuurlijk op kosten, maar vooral ook op kwaliteit en continuïteit. We willen mensen liever voor langere tijd inzetten, zodat teams stabiel blijven en bewoners dezelfde gezichten zien.”
Als het gaat om de toekomst, zegt Marc: “In capaciteit en planning werken we nog veel in klassieke patronen. Ik denk dat we meer richting efficiëntie en misschien zelfs A.I. moeten denken, om sneller overzicht en grip te hebben op de organisatie.”
Voor mensen die overwegen de overstap naar de zorg te maken, heeft hij een duidelijke boodschap:
“Gewoon doen. Het is dankbaar werk dat er echt toe doet. Als je aanleg hebt om met mensen te werken, maakt de zorg je gelukkiger. Je ziet dagelijks hoeveel vreugde zorgverleners halen uit het helpen van anderen.”